W dniach 17 – 18 czerwca 2014 roku Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie zorganizował konferencję "Chrześcijaństwo, judaizm, islam – sztuka dialogu w koncepcji Jana Pawła II" w ramach wieloletniego projektu Oblicza dialogu. Tematem tegorocznych obrad było podsumowanie pontyfikatu Jana Pawła II z perspektywy działań na rzecz porozumienia międzyreligijnego: czym był dialog międzywyznaniowy w ujęciu Ojca Świętego, przełomowe inicjatywy, perspektywy i problemy oraz tło historyczne.
Podkreślono także kwestię kontynuacji idei dialogu: oblicze dialogu obecnie - podążanie drogą wytyczoną przez Jana Pawła II czy nowe podejście? Najważniejsze inicjatywy ostatnich lat, nowe wyzwania, próba oceny sytuacji we współczesnym świecie: realne zagrożenia, a także obszary, w których dialog rozwija się bez przeszkód. Podjęty zostanie również temat znaczenia inicjatyw lokalnych i działań oddolnych na rzecz poprawy relacji z drugim człowiekiem. Poszczególne wystąpienia zogniskowane zostały wokół dialogu międzyreligijnego twórczo rozwijanego przez osobę Ojca Świętego Jana Pawła II. Ksiądz dr Robert Skrzypczak wprowadził słuchaczy w to szerokie zagadnienie przypominając wpływ Karola Wojtyły na nauczanie Vaticanum II o wolności i dialogu religijnym. Redaktor Janusz Poniewierski przedstawił zgromadzonym działalność tych świętych w kontekście dialogu, którzy zostali szczególnie wybrani przez Papieża Polaka. Wspólnie zastanawiano się, jakie przesłanie dla Starego Kontynentu i dla Kościoła w Europie pozostawił Ojciec Święty, ustanawiając patronami Europy świętych: Cyryla i Metodego, Katarzynę Sieneńską, Brygidę oraz Teresę Benedyktę od Krzyża. Ksiądz dr Manfred Deselaers podkreślił w swym wystąpieniu historyczne doświadczenia z okresu II wojny światowej, zwracając uwagę na bolesną pamięć o Auschwitz w kontekście trudnej drogi do dialogu.
Fot. S.Proszek
Druga sesja konferencji rozpoczęła się od wykładu redaktora Tomasza Królaka, który odniósł się do spotkań Jana Pawła II z innymi religiami jako zjawiska fenomenu i wyzwania. Następnie dr hab. Agata Skowron – Nalborczyk przypomniała zgromadzonym zagadnienia związane z postawą chrześcijan wobec muzułmanów według Jana Pawła II. Druga część konferencji zakończona została wystąpieniem księdza dra Adama Wąsa pt. „…Obyśmy umieli po bratersku współpracować, a to przybliży nas do woli Boga…. JPII. Między asymetrycznością a partnerstwem w dialogu chrześcijańsko-muzułmańskim w Polsce"
Trzecia, ostatnia sesja tegorocznej konferencji naukowej, rozpoczęła się wykładem pt. „O apelu o komunię i dialog w Novo millennio ineunte - czy i jak został on podjęty” - wygłoszonym przez księdza prof. dra hab. Łukasza Kamykowskiego. Następnie prof. dr hab. Stanisław Krajewski przybliżył słuchaczom problematykę spotkań Ojca Świętego Jana Pawła II z przedstawicielami środowisk żydowskich zarówno w Warszawie jak i w Rzymie. Na zakończenie konferencji zgromadzeni wysłuchali wystąpienia redaktora Zbigniewa Nosowskiego dotyczącego obecnego stanu dialogu katolicko – żydowskiego w Polsce – ojczyźnie Jana Pawła II.
W konferencji wzięli wybitni znawcy tematyki dialogu międzyreligijnego w koncepcji Ojca Świętego Jana Pawła II:
ks. dr Manfred Deselaers - urodzony w Düsseldorfie. Studiował teologię w Tübingen i Chicago. W 1983 roku przyjął święcenia kapłańskie w katedrze Aachen, następnie był wikariuszem w Mönchengladbach, gdzie pracował również w zarządzie Towarzystwa Współpracy Chrześcijańsko-Żydowskiej. W 1991 roku uzyskał tytuł licencjata na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, gdzie obronił swoją pracę doktorską „Bóg a zło w świetle biografii i wypowiedzi Rudolfa Hössa komendanta Auschwitz". Od 1997 roku jest wykładowcą teologii fundamentalnej na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Obecnie poświęca się pracy na rzecz pojednania polsko - niemieckiego i chrześcijańsko -żydowskiego w Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu. Od 2001 roku jest członkiem Zarządu Krakowskiej Fundacji Centrum Dialogu i Modlitwy oraz odpowiada za dział programowy. Od 2008 roku wiceprezes Krakowskiej Fundacji Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu. Od maja 2006 roku jest członkiem Międzynarodowej Rady Oświęcimskiej, a od 2007 roku wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Oświęcimiu. Autor licznych publikacji.
ks. prof. Łukasz Kamykowski - ukończył studia matematyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim oraa seminarium duchowne. W 1982 obronił pracę doktorską na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim. W tym samym roku został pracownikiem Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, gdzie wykłada teologię fundamentalną. Pełnił funkcje prodziekana wydziału teologicznego (1991-1994) oraz prorektora PAT (1997-2000). W 1991 uzyskał stopień doktora habilitowanego, na podstawie rozprawy „Izrael a Kościół w ujęciu Charlesa Journeta”, a w grudniu 1998 roku tytuł profesorski. Jest dyrektorem Międzywydziałowego Instytutu Ekumenii i Dialogu Uniwersytetu im. Jana Pawła II w Krakowie oraz kierownikiem katedry Chrystologii wydziału teologicznego tej uczelni. Pełnił funkcję konsultora Rady Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu (do 2013). Jest konsultorem Rady KEP ds. Dialogu Religijnego, wchodzi w skład Komitetu Episkopatu ds. Dialogu z Judaizmem. Należy do Komitetu Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Umiejętności. Jest autorem prac licznych naukowych.
prof. dr hab. Stanisław Krajewski - profesor w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Uzyskał doktorat z matematyki, habilitację z filozofii, tytuł profesora nauk humanistycznych. Autor prac z logiki i filozofii matematyki oraz tekstów o judaizmie, historii i doświadczeniach Żydów, dialogu chrześcijańsko-żydowskim, w tym książek: “Żydzi, judaizm, Polska”, „Twierdzenie Gödla i jego interpretacje filozoficzne: od mechanicyzmu do postmodernizmu”, „54 komentarze do Tory dla nawet najmniej religijnych spośród nas” (Austeria, 2004), „Poland and the Jews. Reflections of a Polish Polish Jew” (Austeria, 2005), “Tajemnica Izraela a tajemnica Kościoła”, „Nasza żydowskość” (Austeria, 2010), „Czy matematyka jest nauką humanistyczną?” Przed 1989 publikował też w prasie podziemnej. Po 1989 roku współtworzył Polską Radę Chrześcijan i Żydów, której współprzewodniczy od jej powstania do teraz. Czynny w gminie żydowskiej w Warszawie. Członek zespołu, który stworzył wystawę w warszawskim Muzeum Historii Żydów Polskich.
red. Tomasz Królak - dziennikarz, zastępca redaktora naczelnego KAI. Autor katolickiego magazynu informacyjnego "Czasy" (TVP 1 1996-2002) oraz serialu dokumentalnego "Świat Jana Pawła II" (TVP1 1999-2000). Opublikował m.in. książki "Kontemplacja i zdradzony świat. Rozmowy z prof. Stefanem Swieżawskim" (W drodze, 1999), "Ślady. Świat o Janie Pawle II" (współaut.) i "Pontyfikat dla świata" (Edycja św. Pawła, 2003). red. Zbigniew Nosowski - polski dziennikarz, publicysta, działacz katolicki. Studiował socjologię i teologię. Od 1989 redaktor miesięcznika WIEŹ, od 2001 – redaktor naczelny. Autor licznych publikacji. W latach 2001 i 2005 byłświeckim audytorem Synodu Biskupów w Watykanie. W latach 2002-2008 konsultor Papieskiej Rady ds. Świeckich. W latach 2007-2009 współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, obecnie wiceprzewodniczący. Dyrektor programowy Laboratorium WIĘZI. Przewodniczący Kapituły Nagrody Dziennikarskiej "Ślad" im. bp. Jana Chrapka.
red. Janusz Poniewierski - polski publicysta katolicki, autor i redaktor wielu książek poświęconych dziełu Św. Jana Pawła II. Prezes klubu Chrześcijan i Żydów „Przymierze”. Od lat związany ze środowiskiem Znaku. Był kierownikiem działu religijnego "Tygodnika Powszechnego", a także stałym komentatorem Sekcji Polskiej BBC, Radia Wolna Europa, Radia Kraków i KAI. Ma w dorobku szereg haseł do Wielkiej Encyklopedii Powszechnej PWN i wielotomowej encyklopedii Religia. Zredagował kilkadziesiąt książek, między innymi takich autorów jak ks. Józef Tischner, ks. Wacław Hryniewicz, Jerzy Turowicz, George Weigel, a także wybory tekstów Jana Pawła II. W roku 2010 za redakcję „Dzieł zebranych" Jana Pawła II (Wyd. M) otrzymał nagrodę „Totus" przyznawaną przez Fundację "Dzieło Nowego Tysiąclecia". W latach 2005-2010 był członkiem Rady Duszpasterskiej Archidiecezji Krakowskiej.
ks. dr Robert Skrzypczak - polski duchowny katolicki, duszpasterz akademicki w Warszawie. Święcenia kapłańskie otrzymał w roku 1996. Magister psychologii klinicznej (Uniwersytet Wrocławski) i doktor teologii dogmatycznej (Katolicki Uniwersytet Lubelski). Odbył studia specjalistyczne i badania naukowe nad personalizmem włoskim na wydziale filozoficznym Uniwersytetu Ca’Foscari w Wenecji. Stopień doktorski uzyskał w 2003 na KUL-u za pracę poświęconą dogmatyce. Zajmuje się personalizmem włoskim. Wykładowca w Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie oraz teologii dogmatycznej w Wyższym Metropolitalnym Seminarium Duchownym św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Wykładał mariologię oraz teologię ekumenizmu i dialogu religijnego w The Theological Institute for Oceania w Guam (USA) oraz chrystologię na fakultecie teologicznym Studium Generale „Marcianum” w Wenecji, eklezjologię w Scuola di Formazone Teologico-Pastorale „Santa Caterina ’Alessandria” w Eraclei. Jest członkiem Stowarzyszenia Naukowego „Personalizm” (Warszawa-Lublin) oraz Stowarzyszenia Kulturalnego „Fronda” (Warszawa). Autor licznych publikacji naukowych.
dr hab. Agata Skowron-Nalborczyk - arabistka i iranistka, adiunkt w Zakładzie Islamu Europejskiego Instytutu Orientalistycznego UW. Stypendystka UNESCO i Instytutu JANINEUM w Wiedniu. W 2013 uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie religioznawstwa ("Funkcjonowanie islamu na Zachodzie"). Zajmuje się m.in. socjolingwistyczną sytuacją świata arabskiego, mniejszościami muzułmańskimi w Europie, kontaktami muzułmańskochrześcijańskimi oraz obrazem islamu w polskich Autorka i współautorka licznych publikacji i książek związanych z tematyką dialogu.
ks. dr Adam Wąs - arabista i islamolog, dyrektor Centrum Dialogu Kultur i Religii w Lublinie; wykładowca teologii religii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz religiologii w Misyjnym Seminarium Duchownym Księży Werbistów w Pieniężnie (UWM w Olsztynie). Absolwent m.in. Papieskiego Instytutu Studiów Arabistycznych i Islamologicznych (Pontificio Istituto di Studi Arabi e d'lslamistica P.I.S.A.I.) w Rzymie; studiował w Jordanii, St. Augustin, Kairze, Tunisie i Nairobi. W latach 1991-1994 pracował jako misjonarz w Kenii. Współprzewodniczący Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. Zajmuje się m.in. dialogiem chrześcijańsko-muzułmańskim, fundamentalizmem islamskim oraz problematyką chrześcijańskiej i islamskiej misji. W roku 2003 obronił pracę doktorską pt. „Bracia Muzułmanie w Jordanii. Doktryna i organizacja bractwa na przełomie XX i XXI wieku”. Autor publikacji naukowych.
Projekt Oblicza dialogu to kontynuacja procesu dialogu międzyreligijnego zapoczątkowanego już na Soborze Watykańskim II, twórczo rozwijanego przez Świętego Jana Pawła II oraz obecnie przez papieża Franciszka. Ojciec Święty Jan Paweł II prowadził dialog ekumeniczny, dialog z religiami niechrześcijańskimi (judaizm, islam) oraz szeroko pojęty dialog z całym światem współczesnym.
D. Boczkowska B. Munk