4 maja 2013 roku wraz częstochowskim Stowarzyszeniem Przyjaciół „Gaude Mater” zorganizowaliśmy Koncert Muzyki Jasnogórskiej i Wawelskiej w ramach XXIII Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater.”
We wspaniałym koncercie w Katedrze Wawelskiej wystąpiła światowej sławy sopranistka koloraturowa Katarzyna Dondalska oraz doskonała Capella Czestochoviensis. W programie koncertu znalazła się muzyka ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich.
Carl Ditters von Dittersdorff (1739-1799) – Aria „Diffusa est ”- prawykonanie
Csolo, 2 vl, vla, 2 cor, b
sygn. III-146 (Podejko nr 278)
Carl Ditters von Dittersdorff (1739-1799) – Aria „Povera Beatrice” - prawykonanie
Csolo, 2 vl, vla, ob solo, 2 cor, b
sygn. II-14 (Podejko nr 290)
Marcin Józef Żebrowski (poł, XVIII w.) – Concerto grosso
2 vl, vla, 2ob, cor solo, fg, b
rękopis z 1748 r. Przechowywany w Bibliotece Narodowej w Londynie
Johann Christian Bach (1735-1782) – Symfonia G
2 vl, vla, 2ob, 2 cor, b
sygn. III-9 (Podejko nr 18)
Baldassare Galuppi (1706-1785) – Symfonia C - prawykonanie
2 vl, vla, 2ob, 2 cor, b
sygn. I-20 (Podejko nr 439)
Carl Ditters von Dittersdorff (1739-1799) – Sinfonia C- prawykonanie
2 vl, vla, 2 ob, 2 cor, fg, b
sygn. II-78 (Podejko nr 298)
Katarzyna Dondalska - sopranistka koloraturowa. Katarzyna Dondalska rozpoczęła swoją karierę muzyczną w wieku 5 lat grając na skrzypcach. Naukę śpiewu rozpoczęła w wieku 15 lat. Oba wydziały instrumentalny - skrzypce i wokalny ukończyła z wyróżnieniem i klasą mistrzowską w Staatliche Hochschule für Musik Würzburg (Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Würzburgu)/ Niemcy. Jest finalistką i laureatką znanych międzynarodowych konkursów np. Internationaler Musikwettbewerb der ARD (Międzynarodowy Konkurs Muzyczny ARD w Monachium), Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur-Gesangswettbewerb (Konkurs Śpiewu Koloraturowego) ‚Sylvia Geszty‘ w Luxemburg. W 2011 roku otrzymała tytuł doktora nauk w dziedzinie sztuk muzycznych dyscyplinie artystycznej wokalistyka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Do jej znaczących ról należą: Królowa Nocy w Czarodziejskim Flecie oraz Konstancja w Uprowadzeniu z Seraju Mozarta, Zerbinetta w Ariadnie na Naksos Straussa, tytułowy Słowik Strawińskiego oraz Braunfelsa, Olimpia w Opowiadaniach E. T. A. Hoffmanna Offenbacha, Rozyna w Cyruliku Sewilskim Rossiniego, które śpiewała w takich teatrach jak: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki Warszawa.
Capella Czestochoviensis powstała w 2005 r. z inicjatywy Paulina, o. dra Nikodema Kilnara OSPPE, Prezesa Stowarzyszenia „Kapela Jasnogórska”. Międzynarodowy skład zespołu stanowią wybitni instrumentaliści, laureaci konkursów, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki baroku i klasycyzmu. Capella Czestochoviensis promowała muzykę sakralną uczestnicząc w wielu międzynarodowych projektach, m.in: „Polish Sacred Music” w Moskwie, pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Polskiej Prezydencji w UE w 2011; w XVIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie; w Koncercie z okazji 700. rocznicy zatwierdzenia Zakonu św. Pawła I Pustelnika w Sv. Petar w Sumi w Chorwacji. Muzycy grali również na XXVI Festiwalu Muzyka Staropolska w Zabytkach Warszawy Ad Hymnos ad Cantus. Wielokrotnie uczestniczyli w koncertach i nagraniach Jasnogórskiej Muzyki Dawnej. Zespół wykonuje dzieła skomponowane na Jasnej Górze oraz ofiarowane sanktuarium od jego początków aż do XX wieku. Nawiązuje do tradycji istniejącej w klasztorze w połowie XVI wieku Kapeli Jasnogórskiej. Głównym celem powołania zespołu była popularyzacja jasnogórskich muzykaliów, które należą do cennych skarbów polskiej kultury muzycznej.
W skład zespołu wchodzą:
Kazutaka Takahashi (Japonia/Austria) - I skrzypce
Kumi Takahara (Japonia) - II skrzypce
Tomasz Wabnic (Polska/Austria) - altówka
Tomasz Daroch (Polska) - wiolonczela
Ioannis Babaloukas (Grecja) - kontrabas
Alessandro Piqué (Włochy) - I obój
Julia Belitz (Niemcy) - II obój
Andrew Hale (USA) - I róg
Tilman Schärf (Szwajcaria/Niemcy) - II róg
Reiner Johannsen (Niemcy) - fagot
Kierownik artystyczny - Tomasz Wabnic
Dyrektorem Artystycznym „Capella Czestochoviensis” jest Tomasz Wabnic, absolwent Zespołu Szkół Muzycznych w Częstochowie, Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Poznaniu oraz Konserwatorium Wiedeńskiego w klasie altówki prof. Herwiga Zelle, które ukończył otrzymując dyplom z jednogłośnym wyróżnieniem. Był stypendystą Fundacji Tsuzuki oraz Fundacji Ziehrer. Jest również absolwentem Prywatnego Uniwersytetu Wiedeńskiego w mistrzowskiej klasie kameralistyki Altenberg Trio. Pracował pod kierunkiem wielu wybitnych muzyków, takich jak: Alexander Arenkow – Glinka Quartett, Norbert Brainin – Amadeus Quartett, Altenberg Trio, Daniel Barenboim, Yakov Kreizberg, Ennio Morricone, Bobby McFerrin. Z Kwartetem „Fidelio” którego jest współzałożycielem, zakwalifikował się do finału konkursu International Chamber Music Competition w Melbourne (Australia, 2003). Podczas trwania roku Mozartowskiego grał dwukrotnie jako solista w Złotej Sali Musikverein w Wiedniu. Występował jako solista i kameralista w Niemczech, Holandii, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Belgii, Austrii, Szwajcarii oraz w Japonii, Australii i Ameryce Południowej. Tomasz Wabnic jest także pomysłodawcą, założycielem i managerem Morphing Chamber Orchestra z Wiednia oraz prezesem fundacji o tej samej nazwie.
fot. E.Sierosławska